Thursday, May 6, 2010

Då börjar vi

Är ganska ny till det här så det kommer väl att ta sin lilla tid innan jag blir riktigt high på det. Känner att jag börjar bli lite otekniskt och hänger inte riktigt med i teknikens värld. Var ju ganska duktigt på det för några år sen.

Anledningen till att jag bestämde mig för att börja med denna bloggen var så att familj och nära och kära i Sverige (och andra svenskar jag känner världen över) kan få läsa om vad som händer här på Irland.

Ja, jag tänkte väl att jag börjar från början.....

Mitt liv på Irland började 19 augusti 1999 då jag för första gången flög själv till Irland och skulle bli au pair. Var tvungen att mellanlanda på Heathrow, som ju är en av Europas största flygplatser, eller kanske till och med en av världens största. Det kändes så iallafall när jag landade där och skulle hitta gaten till Dublin. Gick lite vilse men det visade sig sen att jag bara skulle ha gått rätt fram, men istället hade jag åkt ner med rulltrappan och tappade alldeles bort mig.
När jag till slut kom till flygplatsen i Dublin var det en vän till familjen, Liam, som jag skulle vara au pair hos som hämtade mig.
Jag kommer så väl ihåg att jag kunde inte förstå ett ord av vad han sa för han hade en väldigt konstig dialekt, väldigt stor skillnad till den "posha" skolengelskan som jag hade lärt mig. När han frågade mig något försökte jag lyssna på hans tonfall om jag skulle svara ja eller nej.

Kom hem till familjen hus, och fick mitt rum. Ett gulligt rum med matchande tapeter, gardiner och lakan.
På morgonen när jag vaknade hörde jag hur barnen, Shane och Hayley, tassade omkring utanför mitt rum. Jag öppnade dörren och där stog dom båda med stora blåa ögon och tittade på mig och sen var det full fart in på mitt rum.

Kom väldigt bra överens med hela familjen och dom tog väldigt bra hand om mig.


I oktober 1999 bad Catalina, en vän från gymnasiumet som nu är en av mina bästa vänner, mig att hitta en familj till henne som hon kunde vara au pair i, vilket jag gjorde. Även Linda, Catalinas vän kom också.


Vi tre hade väldigt roliga kvällar ute tillsammans ;)


Tänkte att jag skulle se om jag kunde hitta min dagbok från den tiden och kanske skriva det här....



No comments:

Post a Comment