Tuesday, June 22, 2010

Braeden

Ja, då var det dags att skriva om Braeden.

Blev ganska snabbt gravid med Braeden efter Michael var född, läkaren här sa nämligen att det man kan inte bli gravid när man ammar. Det stämmer inte!


Hann inte med att tänka så mycket på jag var gravid när jag var gravid med Braeden eftersom Michael tog upp min tid. På ett sätt var det ganska skönt för jag hann inte med att bli orolig att nåt skulle hända, så det var en väldigt lätt graviditet.


Braeden beräknade förlossning dag var enligt ultraljud 20 augusti 2008. Den 20 augusti kom och Braeden visade inga tecken på att komma ut. Läkarna hade sagt att jag var tvungen att komma in så fort jag fick lite ont pga kejsarsnittet med Michael var fortfarande färskt. Men den 20:de kom och jag kände ingenting!


Eftersom Michael kom på beräknade förlossning dag räknade jag med att Braeden skulle göra det samma eller tidigare. Så när 21 augusti kom började jag bli ganska irriterad och trött på att vara gravid. Men underbara styvpappa Lasse var här och hjälpte mig Michael, vilket var väldigt skönt.


Jag kan säga att när 23:de hade kommit och gått var jag villig att prova vad som helst för att sätta igång förlossningen. Jag prövade fisk lever olja, vilket var vidrigt, hallon tea, stark mat, rött vin, gin och tonic och även att jag kände mig stor som en elefant, sex. Men inget fungerade!!!


På kvällen 26 augusti började jag känna värkar så Sean och jag åkte till sjukhuset och Lasse passade Michael.

Sean fick åka hem igen på kvällen för dom sa att inget kommer att hända snart men pga jag hade ont och med snittet höll dom mog kvar. Dom ville inte ge mig något mot värkarna så att jag skulle känna om snittet brast.


På onsdag morgon, 27 augusti, tog jag ett varmt bad för att lindra värkarna, knallade upp och ner i korridorerna för att försöka sätta igång allt, men inget fungerade. Sean kom till sjukhuset för att hålla mig sällskap. Vid 1 tiden var han tvungen att gå, ingen besökare mellan 1-4, men jag hade ganska ont då så dom undersökte mig innan han åkte hem. Barnmorskan sa att jag inte hade öppnat mig någonting och att det skulle ta ett bra tag till innan nåt skulle hända.

Vid 3 tiden hade jag väldigt ont men eftersom barnmorskan hade sagt att inget skulle hända på att tag började tro att jag inbilla mig att jag hade ont.

Jag tog en dusch för att lindra smärta lite. När jag kom ut ringde jag Sean och sa att han kunde ta sin tid att komma tillbaka till sjukhuset.

Jag tog på mig en ren pjamas och la mig på sängen. Kände mig lite konstig och tittade ner på magen, den började skaka och blafs så kom vattnet och värkar blev väldigt starka.

Barnmorskan undersökte mig och jag hade öppnat mig 4 cm. Ringde Sean och bad honom komma fort. Efter några minuter var jag tvungen att gå upp till förlossnings avdelningen, ringde Sean igen och sa till honom att lägga på ett kol.´


20 minuter efter att vattnet hade gått låg jag på förlossningen och var då 8 cm öppen.

Jag började då blir orolig att Sean inte skulle hinna och jag otroligt ont. Jag försökte att använda lust gas men jag blev hur snurrig som helst och tycket inte om det. Frågade efter ryggmärgs bedövning och barnmorskan sa att narkos läkaren var på väg.

Jag svor över Sean och sa att han skulle aldrig få komma nära mig igen.


Sean kom samtidigt som narkos läkaren, vilket var väldigt tur för honom. Han gömde sig bakom Sean och sa lite försiktigt att tyvärr var det försent för bedövningen och att den inte skulle hinna värka innan Braeden kom ut.


Under förlossning fick Sean känna på hur det känns att bli vaxad ;)

Han försökte hålla min hand men jag var tvungen att ta tag i når ordentligt och dra, vilket blev hans tröja och bröst hår.


Kl 18,40, efter ca 2 tim pushande, kom lille Braeden ut, 3700g och 48 cm lång.



1 comment: